LÒGICA
FORMAL D’ENUNCIATS O PROPOSICIONS
Exercicis
de formalització o simbolització.
Formalitza
els següents enunciats
1. Plou i fa sol.
(p ^ q)
2. Plou i no fa sol.
(p ^ - q)
3. Plou o fa sol.
(p ↓ q)
4. Si no plou, farà sol.
(à - p, q)
5. O no plou o no fa sol.
(↓ - p ↓ - q)
6. No és cert que plogui.
(- p)
7. No és cert que no plogui.
(- - p)
8. Farà sol si i només si no plou.
(q à - p)
9. No és cert que plogui i faci sol.
(- p ^ q)
10. No és el cas que si plou aleshores fa sol
(- p à q)
Formalitza
enunciats
1. Plou i fa sol, les bruixes es pentinen.
(p ^ q, r)
2. No és cert que si plou i fa sol, les bruixes es pentinen.
(- à p ^ q, r)
3. Les bruixes es pentinen si i només si plou i fa sol.
(r à p ^ q)
Formalitza
els següents enunciats o proposicions moleculars
1. En Pere és entremaliat però no és malvat.
En Pere és entremaliat: “p”. En Pere és malvat: “q”.
(p ^ - q)
2. Quan en Toni diu que ha anat a classe, no hi ha anat.
En toni diu que ha anat a classe: “p”. En toni ha anat a
classe: “q”.
(p, - q)
3. La Maria tindrà èxit en els seus exàmens si no es posa
malalta.
La Maria tindrà èxist ens els seus exàmens: “p”. La Maria es
posa malalta: “q”.
(p à - q)
4. Si en Joan no fa els seus deures o si no estudia les seves
lliçons, fracassarà en els seus exàmens.
En Joan fa els seus deures: “p”. En Joan estudia les seves
lliçons: “q”. En Joan fracassarà en els seus exàmens: “r”.
( à - p ↓ à - q, r)
5. La porta no pot estar a la vegada oberta i tancada.
La porta pot estar oberta: “p”. La porta pot estar tancada:
“q”.
(- p ßà - q)
6. Sempre que es va a fer la revolució, s'acaba no fent-la.
Sempre que es va fer la revolució: “p”.
(p, - p)
7. Per poder morir n'hi ha prou amb haver nascut.
Per poder morir: “p”. Haver nascut: “q”.
(p à q)
8. Es convertirà en un feixista sempre que el paguin.
Es convertirà en un feixista: “p”. Que paguin el feixista:
“q”.
(p à q)
9. Es té dignitat o no se'n té.
Es té dignitat: “p”.
(p ↓ - p)
Formalitza
els següents moleculars
1. Agafo la moto si i només si he de fer un encàrrec.
Agafo la moto: “p”. He de fer un encàrrec: “q”.
2. A les tardes, la Maria i en Pere juguen a tennis o van amb
bicicleta.
A les tardes: “p”. La maria i en Pere juguen a tennis: “q”.
La Maria i en Pere van amb bicicleta: “r”.
3. Si estudio francès o anglès, l'any vinent aniré de
vacances a França o a Anglaterra.
Estudio francès: “p”. Estudio anglès: “q”. L’any vinent aniré
de vacances a França: “r”. L’any vinent aniré de vacances a Anglaterra: “s”.
4. Si no em surt cap imprevist, arribaré a les cinc.
Surt cap imprevist: “p”. Arribaré a les cinc: “q”.
5. Compraré una ràdio i un televisor si i només si em fan un
descompte.
Compraré una ràdio: “p”. Compraré un televisor: “q”. Em fan
un descompte: “r”.
6. Si lluitem contra la injustícia, ens sentim una mica
millor, i si no ho fem, ens sentim menyspreables.
Lluitem contra la injusticia: “p”. Ens sentim una mica
millor: “q”. Ens sentim menyspreables: “r”.
Formalitza,
un cop assignades variables, els següents textos:
1. "Ojos que no ven, corazón que no siente".
Ojos que ven: “p”.
Corazón que siente: “q”.
(- p, - q)
2. "Quan hom no té imaginació, la mort és poca cosa;
quan hom en té, la mort és massa" (Céline)
Quan hom té imaginació: “p”. La mort és poca cosa:
“q”. La mort és massa: “r”.
( - p, q; p, r)
3. "Aquest lapse de temps, curt si se'l mesura per el
calendari, és interminablement llarg quan, com jo, s'ha cavalcat a través
d'ell". (Kafka)
Aquest lapse de temps: “p”. Curt: “q”. Se’l mesura per el
calendari: “r”. És interminablement llarg: “s”. Com jo: “t”. S’ha cavalcat a
través d’ell: “u”.
(p, q à r, s, t, u)
4. "Con cada vez que te veo / nueva admiración me das /
y cuando te miro más / aún más mirarte deseo" (Calderón, La vida és sueño)
Con cada vez que te veo nueva admiración mes das: “p”. Cuando
te miro más aún más mirarte deseo: “q”.
(p ^ q)
Formalitza
o simbolitza, un cop assignades variables, els següents textos:
1. "La lògica és molt difícil o no apassiona als
estudiants, i si les matemàtiques són fàcils, aleshores la lògica no és
difícil. Aleshores, si la lògica apassiona als estudiants, les matemàtiques no
són fàcils."
La lògica és molt
difícil: “p”. La lògica apassiona als estudiants: “q”. Les matemàtiques són
fàcils: “r”. Aleshores la lògica no és difícil: “s”.
(p ↓ - q, ^ à r, s. à q, - r)
2. "Si augmenten els salaris hi haurà inflació i si hi
ha inflació aleshores el govern haurà d'intervenir o el poble sofrirà les
conseqüències, i si el poble sofreix les conseqüències el govern es farà
impopular. Aleshores. els salaris no augmentaran".
Augmenten els salaris: “p”. Hi ha inflació: “q”. El govern
haurà d’intervenir: “r”. El poble sofrirà les conseqüències: “s”. El govern es
farà impopular: “t”.
(p à q ^ q à r ↓ s, ^ s à t. T à - p)
No hay comentarios:
Publicar un comentario