EL PROBLEMA
DEL SENTIT DE L’EXISTÈNCIA
Una cosa que ens fa ser especial de la resta d’éssers vius és
que sabem de la nostra existència i al mateix temps, de la dels demés. Els
animals, actuen per instint i aquest instint es limita a sobreviure. No saben
que existeixen, simplement el seu subsconcient els hi diu que sobrevisquin ells
i la seva raça... però res més.
En canvi, el nostre intel·lecte ha arribat a tal punt que
sabem que pensem i que tenim la llibertat per pensar el que vulguem, o, millor
dit: “llibertat per pensar el que vulguem”, que es vegin les cometes i el
sarcasme.
Així doncs sabem que existim i que el nostre revoltant també
existeix. Però és una virtut o un màrtir?
L’existència està fora del concepte, ja que l’existència és
simplement el que s’escapa de l’essència: l’existència no es deudeix del
concepte, no és un predicat, sinó una posició en un determinat lloc i temps
(destaquiïs la influència que tinc de Kant). Llavors l’existència és
individual, nosaltres l’ordenem en un espai i temps, i com a conseqüència és
subjectiva. És doncs l’individu qui és l’existent.
Aquestes preguntes, llavors, no condueixen a cap resposta
única, així doncs, són preguntes sense resposta. Però han de ser plantejades.
No que puguin ser plantejades, sinó que HAN de ser plantejades. Tenim aquesta
capacitat, de rebre el que percebem dels sentits i interpretar-la i ordenar-la
com vulguem pel nostre subsconcient.
No s’ha de confondre la veritat amb l’opinió de la majoria, i
més en aquestes preguntes. Tal com passava amb l’existència de Déu a l’edat
mitjana, el pensament manipulat per l’església catòlica. Lògicament és erroni,
l’existència de Déu no es pot demostrar ni tampoc demostrar la no-existència de
Déu.
Llavors l’existència és una d’aquestes preguntes sense
resposta i com a conseqüent, problemàtica: el sentit de l’existència és un
concepte metafísic, sens escapa de la nostra experiència i llavors no li podem
trobar una resposta (em refereixo a una resposta única i vertadera).
A més, el sentit de l’existència és problemàtica perquè
sempre s’hi pot encapbussar encara més, perquè com que no tenen una resposta
única qualsevol es pot donar com a vàlida segons el pensament de cada individu.
Això condueix que s’hi pugui interpretar de moltes maneres, que hi hagi gent
que no respecti a les altres respostes (sigui per les raons que siguin) i que
llavors hi hagi conflictes, lleus o greus.
No hay comentarios:
Publicar un comentario